Din telefon stöds ej av systemet.
Observera! Detta är en demoversion som inte kan användas vid en riktig ansökan om lov.
Kontakta byggnadsnämnden i din kommun för information.

Välkommen till Bygglovsguiden

Om du gör din ansökan med hjälp av guiden så medverkar du till att ditt ärende kan behandlas snabbare.

Handboken

Här får du svar på de flesta av dina frågor.

Ansökan

Här får du hjälp med ditt ärende, steg för steg.

ó Tillbaka { A

Underrättelse

Bygglov
Vid handläggning av ärenden om lov och förhandsbesked ska byggnadsnämnden i olika fall lämna upplysningar och underrättelser till sökanden, fastighetsägaren och miljönämnden.

Om en ansökan för en åtgärd också kräver tillstånd från eller anmälan till någon annan myndighet, ska byggnadsnämnden upplysa sökanden om detta. Exempel på sådana tillstånd är strandskyddsdispens, tillstånd från eller anmälan till miljönämnden för olika verksamheter samt tillstånd från väghållningsmyndigheten för utfart från en fastighet till allmän väg. Det är den sökande som ansvarar för att hen har nödvändiga tillstånd enligt annan lagstiftning, men beslutet om lov ska innehålla upplysningar om vilka andra tillstånd eller anmälningar som behövs.

En fråga om lov eller förhandsbesked får inte avgöras utan att sökanden och fastighetsägaren har underrättats om allt som andra har tillfört ärendet och fått tillfälle att yttra sig över det. Det kan till exempel handla om att handläggaren tänker föreslå ett avslag på ansökan.

Dessutom ska sökanden och fastighetsägaren beredas tillfälle att yttra sig över tjänsteutlåtanden som upprättas inför byggnadsnämndens avgörande och över anteckningar från besök på platsen, syn, besiktningar och inspektioner och vad som då förekommit. (jfr Plan- och bygglagen, Didón m.fl. Nordstedts laghandböcker, 2009, sid 8:120 ff)
Plan- och bygglagens bestämmelser om underrättelseplikt gäller i detta sammanhang istället för bestämmelserna om underrättelse i förvaltningslagen.

Planärenden
Inför granskningen ska kommunen i en underrättelse på kommunens anslagstavla och webbplats informera om förslaget till detaljplan. Kommunen ska även meddela innehållet i underrättelsen till de som berörs av planförslaget.

När ett förslag till detaljplan har varit på samråd och bearbetats utifrån den information som framkommit ska planförslaget vara tillgängligt för granskning innan det kan antas. Inför granskningen ska kommunen anslå en underrättelse på kommunens anslagstavla och göras tillgänglig på kommunens webbplats. Av underrättelsen ska det framgå:

  • vilket område som detaljplanen avser, om den avviker från översiktsplanen,
  • var planen finns tillgänglig för granskning,
  • hur lång tid man har på sig att lämna synpunkter,
  • till vem eller vilka inom kommunen synpunkter ska lämnas, och
  • att den som inte har lämnat någon skriftlig synpunkt senast under granskningstiden kan förlora rätten att överklaga beslutet att anta planen.

Senast samma dag som underrättelsen anslås på anslagstavlan ska kommunen skicka ett meddelande om innehållet i underrättelsen till:

  • kända sakägare,
  • vissa kända organisationer av hyresgäster,
  • myndigheter, sammanslutningar och enskilda i övrigt som har ett väsentligt intresse av planförslaget, och
  • länsstyrelsen, lantmäterimyndigheten och de kommuner som berörs.

Bland de som anses ha ett väsentligt intresse av förslaget ingår de som har lämnat synpunkter under samrådet eller som anmält intresse av att få ta del av underrättelsen. Det kan till exempel vara enskilda personer, företag, myndigheter och sammanslutningar. Se prop. 2009/10:170 (sid. 237) i "Relaterad information".

Enligt plan- och bygglagens förarbeten behöver kommunen endast skicka meddelande om underrättelsen till enskilda om de uppgett identifierbart namn och adress. Det innebär att underrättelsen endast behöver skickas om avsändaren går att utläsa och lokalisera. Se prop. 2013/14:126 (sid. 89) i "Relaterad information".

Kommunen ska utöver underrättelsen även skicka planförslaget samt samrådsredogörelsen, om en sådan sammanställts, till länsstyrelsen, lantmäterimyndigheten och de kommuner som berörs.

Plan- och bygglag (2010:900)
Kap
5

18 § Kungörelse och granskningstid

När samrådet enligt 11-17 §§ är klart ska kommunen i en underrättelse informera om sitt planförslag och låta det granskas under en viss tid (granskningstid). Om de som kommunen har samrått med enligt 11 § har godkänt planförslaget, behöver underrättelse inte lämnas.

Granskningstiden ska vara minst två veckor, men den får göras kortare, om alla berörda är överens om det. För ett sådant planförslag som avses i 7 § ska granskningstiden dock vara minst tre veckor.

Om kommunen när samrådet är klart bedömer att planförslaget är ett sådant som avses i 7 §, ska kommunen dessutom kungöra förslaget på det sätt som anges i 11 b §, om förslaget inte har kungjorts tidigare eller det har ändrats väsentligt. Det som sägs om samrådstid i 11 b § ska då i stället avse granskningstid.
[2014:900]

19 § [Underrättelsens innehåll]
En underrättelse enligt 18 § ska anslås på kommunens anslagstavla. Av underrättelsen ska det framgå
1. vilket område detaljplanen avser,
2. om förslaget avviker från översiktsplanen,
3. var förslaget finns tillgängligt för granskning och hur lång granskningstiden är,
4. att den som vill lämna synpunkter på förslaget ska göra det under granskningstiden,
5. till vem synpunkter på förslaget ska lämnas, och
6. att den som inte senast under granskningstiden har lämnat någon skriftlig synpunkt på förslaget kan förlora rätten att överklaga beslut att anta planen.
[2017:761]
 

Plan- och bygglag (2010:900)
9 kap

23 § Om byggnadsnämnden finner att en åtgärd som avses med ansökningen också kräver tillstånd av eller anmälan till någon annan myndighet, ska nämnden upplysa sökanden om detta.

24 § Om ansökningen avser en åtgärd som måste anmälas till kommunen enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 9 kap. 6 § miljöbalken, ska byggnadsnämnden underrätta miljönämnden om sitt ärende. Byggnadsnämnden och miljönämnden ska samordna handläggningen av ärendena så att
1. berörda myndigheter, organisationer och enskilda parter ges tillfälle att i ett sammanhang yttra sig i båda ärendena, och
2. beslut i båda ärendena meddelas i ett sammanhang.

Om det finns särskilda skäl, får nämnderna besluta att någon samordning enligt första stycket inte ska ske. Innan de fattar ett sådant beslut ska de ge varandra och de berörda parterna tillfälle att yttra sig.

26 § Om det inte är uppenbart onödigt, får en fråga om lov eller förhandsbesked inte avgöras utan att sökanden och fastighetsägaren har underrättats om vad andra har tillfört ärendet och fått tillfälle att yttra sig över det.

40 § Av ett bygglov, rivningslov eller marklov ska det framgå
1. vilken giltighetstid lovet har,
2. om det ska finnas någon som är kontrollansvarig och i så fall vem eller vilka som är kontrollansvariga, och
3. att lovet inte innebär en rätt att påbörja den sökta åtgärden förrän byggnadsnämnden har gett startbesked enligt 10 kap.

Lovet ska också innehålla de villkor och upplysningar som följer av 23, 36, 37 eller 38 § eller behövs i övrigt.

Om ett bygglov avser nybyggnad eller tillbyggnad av en bostadsbyggnad utanför ett område med detaljplan ska det, om det inte kan anses obehövligt med hänsyn till bullersituationen, även framgå beräknade värden för omgivningsbuller vid bostadsbyggnadens fasad och vid en uteplats om en sådan ska anordnas i anslutning till byggnaden.

 

 

~

Copyright © 2013 Bygglovsguiden AB